Stojí za zamyšlení
Spisovatel a filozof Ladislav Klíma shrnul v ironické eseji "Nejbarbarštější žaláře" podstatu školství jako vpravování do chovanců "vědomosti" co nejnicotnější ... "Konsekventně jest z tohoto "vyučování" vyloučeno vše prospěšné, vše zajímavé, vše vyšší. Základní maximou "vyučování" je tam vůbec: jen probůh nedat těm lotříkům do ruky něco, co mohlo by jejich dušemi trochu pohnout!" ... "Co nejkolosálnější nesamostatnost káranců; říká se tomu „občanské ctnosti“; co nejsilnější zeslabení vůle, co nejpodlejší odmužnění; říká se tomu: býti způsobný, hodný, poslušný - pokorný;“ říká se tomu „ctnost“; říká se tomu „čistota“; říká se tomu "mravnost"."
Stojí za přečtení
"Summerhill" A. S. Neill (zakladatel svobodné školy);
"Vychováváme děti a rosteme s nimi" Naomi Aldortová (publicistka a spisovatelka);
"Jsi tam, brácho?" Marek Herman a Jiří Halda (pedagog a logoped);
"Najděte si svého marťana" Marek Herman (pedagog);
"To tajemství je pevný pár" Marek Herman;
"Máma není služka" Marek Herman;
"Maličkosti, na které byste při výchově neměli zapomínat" Jiří Halda;
"Děti nového věku" Jana Štrausová (pedagožka, terapeutka);
"Poselství dětí nového věku" Jana Štrausová;
"Odškolnění společnosti" Ivan Illich (kněz, pedagog, historik, filozof);
"Léčení a uzdravení" David R. Hawkins, M.D., PH.D. (lékař, vědec);
John Holt "Proč děti neprospívají" a "Učte se sami" (spisovatel a pedagog);
Stojí za vidění a slyšení
Svobodná škola Sudbury Valley;
"Čtyři dohody" v podání Jardy Duška;
V rámci celoživotního vzdělávání - "Alchymie života" (inspirativní videa Ing. Martina Vimra,
původně kybernetický vědec a Leny Amoris, lektorky výživy těla i duše);
"Co my jen víme" - film, který uvede diváka pomocí počítačových efektů a výpovědí několika předních světových fyziků, neurologů, molekulárních biologů, mystiků a duchovních činitelů do kvantové neurčitosti, kde se realita mění s každou další myšlenkou.
Vřele doporučujeme
Tvořivé dílny manželů Křížových "Cesta stromů".
(Prezentace v pdf) (Prezentace na Youtube)